Hormonerna som bor i vår kropp

Det här med att allting hänger ihop blir man varse om när man har obalans i kroppen, och en dold källa som man inte kanske funderar på varje dag är våra hormoner. Jag har själv en underfunktion i sköldkörteln och innan jag fick bekräftelse på att jag lider av hypotyreos så trodde jag att tröttheten berodde på att jag var småbarnsförälder, jobbade heltid och studerade samtidigt. Inte konstigt att man är lite trött, tänkte jag. Men faktum är att tröttheten kom från brist i sköldkörteln. Nu lever jag med medicinering, tänker på vad jag äter, tränar regelbundet samt avsätter tid för lugn och ro.

Idag vill jag utforska kroppens hormoner och kanske kan det ge ledtrådar till varför just du känner obalans ibland, om inte annat kan det vara bra att utesluta vissa faktorer. Tipsen nedan kommer från professor Kerstin Brismar.

MELATONIN (Sömnhormonet)

Melatonin utsöndras av tallkottkörteln när dagsljuset börjar avta och vi känner oss dåsiga. Melatoninnivåerna är högst på vintern när dagarna är korta och lägst under sommaren med sina långa dagar. När vi flyger genom olika tidszoner rubbas vår sömnrytm, resultatet blir jetlag. Människor som jobbar nattskift kan få samma problem och känna sig trötta, irriterade, hungriga och dåsiga.

Tips: Det är viktigt att få in bra sömnrutiner och att man inte är för aktiv innan man går och lägger sig. Lyssna på lugn musik, gå en promenad, ta ett varmt bad, gör yoga eller meditera. Alkohol, kaffe och te påverkar negativt.

SEROTONIN (Antidepphormonet)

Serotonin påverkar vårt känsloliv, om serotoninnivåerna är bra är man lugn, samlad och nöjd. Om nivån sjunker blir man rädd, får ångest, blir nedstämd, lätt irriterad och aggressiv. Känner du dig deppig eller har sömnproblem kan det bero på låga halter av serotonin. Bristen gör att du känner dig sötsugen.

Tips: Ät mat som innehåller proteiner och kolhydrater, till exempel fisk, tonfisk, kyckling, mjölk, bananer, torkade dadlar och fullkornsbröd. Godis eller annan mat som innehåller mycket socker kan ge motsatt effekt. Motion, solljus och positiva tankar är bra.

OXYTOCIN (Må-bra-hormonet)

Oxytocin utsöndras av hypofysen och är ett må-bra-hormon som får dig att slappna av. Det utsöndras när kvinnor ammar sitt barn eller när vi får orgasm. Men även av all sorts kroppskontakt, som smekningar, massage och positiv sexuell aktivitet.

Tips: All sorts beröring, närhet, motion, vänskap, massage, kela med husdjur, sex, orgasm, amning. All positiv fysisk aktivitet.

ENDORFINER (Gladhormonet)

Kroppens eget berusningsmedel som bland annat gör att smärttröskeln höjs. När vi tränar frisätts endorfiner. Det värsta du kan göra för att göra slut på kroppens eget förråd av lyckohormoner är att stressa eller dricka för mycket alkohol. Mycket tyder på att endorfiner kan påverka vår känslighet för infektioner, stress, psykiska sjukdomar, hjärnans utveckling, sömn, tillväxt samt åldrande.

Tips: Motionera, sex, beröring, kyssar, smek,mörk choklad och kakao. Håll på med trädgårdsarbete, kratta och planera blommor. Det finns ett kinesiskt ordspråk som lyder ”den som har en trädgård är lycklig hela livet”. Endorfiner är vårt eget smärtstillande hormon. Värme från solen eller bastun är positivt.

ADRENALIN (Det akuta stresshormonet)

Stresshormon som utsöndras vid psykisk stress, fysiskt arbete och sjunkande blodsocker, det kan ge svettningar, ökad oro och rädsla. Blodtrycket höjs och pulsen ökar. Stressreaktionen sätter kroppen i alarmberedskap och gör oss uppmärksamma vid fara. Adrenalinnivån stiger också vid sexuell upphetsning och upprymdhet.

Tips: Tänk positivt och lyssna på lugn musik, klassiskt eller soul. Motionera och rör på dig. Ät inte för tung och fet mat. Ät lättare mat som till exempel grönsaker och fisk. Viktigt att sova ordentligt samt undvika kaffe, te och alkohol.

KORTISOL (Kroniska stresshormonet)

Våra binjurar producerar adrenalin och kortisol, två av våra stresshormoner. När dessa hormoner är ur balans kan det vara svårt att gå ner i vikt, somna på kvällarna och att gå upp på morgonen. Lågt blodsocker gör att kroppen måste frigöra stresshormonet kortisol för att levern ska utsöndra glykos som är uppiggande. Kortisol bryter ner muskelmassa. När du stressar väldigt mycket under en längre tid producerar kroppen för mycket kortisol. Då dör våra hjärnceller vilket yttrar sig i dåligt minne.

Tips: Högt kortisol har negativa metabola effekter, så som bukfetma. Man bör ta reda på vad som gör en stressad. Det kan vara arbetsrelaterad stress, problem på hemmafronten eller med ensamhet. Varje situation måste lösas var för sig. Ge utrymme för dig själv. Gå ut och promenera eller gör något annat aktivt.

INSULIN (Skafferihormonet)

Insulin tillverkas i bukspottkörteln och förhindrar att blodsockerhalten blir för hög. Hos en diabetiker kan inte bukspottkörteln tillverka eget insulin. Insulin är kroppens viktigaste hormon när det gäller fettförbränning och fettlagring. Om vi äter för mycket ”vita” kolhydrater (socker) får bukspottkörteln signaler att släppa ut mycket insulin. Det i sin tur bidrar till att fett lagras i cellerna. Insulinet ger lågt blodsocker och för att bli pigg igen skriker kroppen efter mer socker.

Tips: Vi bör äta en väl sammansatt kost och undvika socker. Vi får högt insulin av snabba kolhydrater, mat med högt GI (Glykemiskt index) till exempel godis eller mat som innehåller mycket socker. Rökning ökar också insulinnivåerna i längden.

SKÖLDKÖRTELHORMON (Ämnesomsättningshormonet)

Sköldkörteln styr kroppens ämnes­omsättning – åt båda håll. När sköld­körteln inte fungerar som den ska kan den vara kroniskt uppskruvad men också nedsatt. Brist på sköldkörtelhormon kallas hypotyreos och kan ge symptom som trötthet, svullnad i ansiktet, särskilt runt ögonen, svullen runt vristerna eller på något annat ställe, torr hud, förmågan att svettas har minskat, mindre energi än vanligt, känner sig frusen, svårt att uttala ord, har oförklarligt gått upp i vikt, svårt att koncentrera sig, ovanligt glömsk, emotionellt instabil, trött efter en natts sömn, förstoppning eller lång tid mellan tarmtömningar, oregelbunden mens, svårt att bli med barn eller fått missfall, håret har blivit torrare och strävare, ögonbrynen glesar ut mot tinningarna, svårt att andas ibland, svag eller försvagad sexlust, hesare röst än tidigare, grov hy eller sköra/knöliga naglar.

Tips från mig: Om läkaren konstaterar att man har en kronisk under- eller överfunktion får man äta en medicin som heter Levaxin för att kompensera bristen. Hypotyreos (underfunktion) är fortfarande en dold sjukdom och jag rekommenderar att läsa boken ”Sköldkörtelboken” av Eva Sartorius. Som du läste ovan så finns det väldigt många olika symptom, vilket gör att det är lätt att missa inom sjukvården, boken ger svar på många frågor runt sköldkörtelproblematik.

Till sist

Ja, det blev ett långt inlägg idag, och jag hoppas att det har gett några nya infallsvinklar på hur komplexa vi människor är och hur obalans kan ställa till det i vardagen när vi inte uppmärksammar hur hormonerna påverkar oss. Kanske är du en av dem som behöver ge utrymme för dig själv och ditt växande, då är du varmt välkommen att besöka min hemsida för mer information och kontakt.

Ta hand om dig, må väl!

Anna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *